I'm in Amsterdam

Amsterdam : travel guide

Nu er jeg hjemme i lille Danmark igen, og selvom det er meget rart, savner jeg også Amsterdam ekstremt meget. Det var min første gang i Amsterdam, og det bliver ikke den sidste. Ud fra nogle kommentarer jeg har fået, spotter jeg at en del af jer også skal dertil, så det ville være oplagt for mig at lave en lille miniguide – ikke nogen udførlig turistguide – men bare lige hvad der falder mig ind, og som jeg vil anbefale.

Hotel Pulitzer
Vi boede på dette ovenud luksus 5-stjernede hotel, og det var så gennemført det hele. Siden det er 5-stjernet, er det dyrt at bo på, men til gengæld er der ikke en finger at sætte på hverken værelset, personalet, maden, eller hotellet. Og så ligger det i centrum, lige ved siden af de 9 gader, og en hulens masse shoppingmuligheder. Se mere til hotellet her.

Prinsengracht 323, Amsterdam

Van Wonderen Stroopwafels
Har I smagt de hollandske vafler, med karamel inde i vaflen? Og så oven i købet med slik på! Som topping valgte vi karamel, marshmallow og m&m’s – og det var lækkert. Man kan også vælge mange andre toppings. Dog er det meget sødt, så er ikke sikker på at man kan spise det hele – det kunne vi i hvert fald ikke. Nåmen instavenlige er de! Man kunne også få dem i mini-udgave, se nedenfor.

Gasthuismolensteeg 3 – Kalverstraat 190

T.I.T.S.
Verdens cooleste tøjbutik til os kvinder. T.I.T.S. står faktisk for ‘This is the shit’. De sælger mange funky og unikke nye brands, så deres tøj kan godt være meget specielt – men fedt! Jeg købte for eksempel nogle blå glimmershorts derfra. Og jeg ærgrer mig lidt over, at jeg ikke købte noget mere derfra – netop fordi butikken er så speciel! Gå til hjemmesiden her.

De Clercqstraat 78, 1052 NK

Corner Bakery
En lille hyggelig café, hvor jeg bestilte en chokolademilkshake, med alt muligt slik og flødeskum ovenpå og en donut! Vi var heldige at kunne sidde udenfor, der var nemlig ikke specielt mange pladser, og der var ret fyldt op indenfor også.

Johannes Vermeerstraat 40, 1071 DS

Café Pluk
Simpelthen den sødeste café i Amsterdam. Jeg fik en smoothie bowl – den hed ‘Unicorn bowl’, og lignede en enhjørning, hvis I vil se et bedre billede, så postede jeg billedet på Instagram her. Jeg købte også en ‘unicorn cupcake’ og den smagte SÅ lækker. Samtidig med at det er en café, har de også en shop hvor man kan købe de sødeste krus, notesblokke, vaser osv. Jeg fik købt et krus med Amsterdam huse, cykler og blomster på + en Instagram weekly planner.

Reestraat 19, 1016 DM

The Avocado Show
Den populære avocado restaurant og den eneste i verden – den skulle selvfølgelig prøves! Vi gik ret lang tid for at komme til både The Avocado Show men også shoppen der høre til, da det ligger lidt udenfor Amsterdam. De har jo en dertilhørende avocado shop. Jeg købte ikke noget derfra, men min mor købte et iPhone cover, og min søster købte vist en ret sej avocadotrøje. Og restauranten ligger lige over på den anden side af vejen. Stedet er så populært, at vi skulle vente 40 minutter på at få bord.

Daniël Stalpertstraat 61, 1072 XB

Pizza cruise
Er du også vild med pizza, ligesom jeg selv er? Så er dette den PERFEKTE (og superhyggelige) ting at gøre. Man sejler rundt på kanalerne i Amsterdam, mens man ser byens fine attraktioner. Imens man sejler nyder man en dejlig varm pizza, og ubegrænsede drikkevarer og til sidst men ikke mindst får man en Ben & Jerrys is. Vi prøvede denne lille 90-minutters-tour og det var nok det hyggeligste og noget jeg aldrig vil glemme. Vi sejlede om aftenen, så vi så samtidig solnedgangen. SÅ smukt!

Anne Frank
Jeg føler lidt, at Anne Franks Hus er et must-see når man er i Amsterdam, så det var selvfølgelig også på listen. Dog havde jeg tænkt noget lidt andet, end det vi så. Jeg tænkte at man så hvordan Anne Frank boede dengang, og var inde i hendes hus, som jeg jo troede var blevet til en udstilling. Er det ikke også det man ser i ‘The fault in our stars?”, men det var ikke tilfældet. I stedet fik vi en slags-telefon i hånden og kom ind i tomme rum, med billeder på væggene, og skulle lytte til historier fra dengang. Så man kommer rent faktisk ikke ind i hendes hus, dog er det lige rundt om hjørnet, så man kan se det udefra.

Prinsengracht 263-267 1016 GV

Kanalerne
Nu boede vi jo lige udenfor kanalerne, og der er så smukt. Smukke bygninger, og smukke blomster. Jeg vil råde jer til at købe en is og sæt jer ved kanalerne, eller bare gå en tur langs dem. Det er noget vi gjorde, og det er både afslappende og hyggeligt. Men pas på cyklerne, de cykler ret vildt. Og gaderne er meget smalle.

Andre steder man også kan besøge i Amsterdam, som også er et besøg værd:

ExtraCold Icebar
Iskoldt sted (en bar) hvor man får iskolde drinks, og frakke på. Et af de koldeste steder i byen, og meget specielt. Man får vist 3 drinks med i billetten!

Amstel 194-196, 1017 AG

Keukenhof Blomsterpark
Hvis man følger rejse(bloggere) på Instagram har man helt sikkert stødt på blomstereng-billederne. Det er en park fyldt med blomster, tulipaner osv, og det er noget af det smukkeste. De havde desværre lukket da vi var i Amsterdam, men det er da noget jeg skal se næste gang!

Stationsweg 166A, 2161 AM Lisse

Brandy Melville
Virkelig min yndlings butik. Deres tøj er ret street og cool, og en gang imellem feminint. Jeg er ked af at vi ikke har butikken herhjemme. Krydser for at den kommer snart! Hver gang jeg har mulighed for at komme ind i en af deres butikker, får jeg altid shoppet en del. Kender I den?

Leidsestraat 43, 1017 NV

Heineken Experience
Er man til øl, vil man nok gerne tage et smut forbi dette sted. Der er lidt historie, aktiviteter og smagsprøver til de ølglade. Vi gik forbi stedet, og der var kø ned langs hele gaden, så kom i god tid!

Stadhouderskade 78, 1072 AE

Hvis I kunne tænker jer at se glimt fra dagene i Amsterdam, kan I på min Instagram profil ved nyheder gå ind under den der hedder ‘Travel”. Wupti, så er det ligesom at være der!